Fegyelem kell, mert anélkül
széthull a sok szó, szétgurul,
keresheted, merre készül
a gondolat, ha szertehull. (…)
lehet-e a tengerparton verset írni
szárazföldi embernek nem lehet
a távolban felsejlő szigetek partok
messze űzik az ihletet (…)
A belső így egyben külső tükör is: egész korok, hosszú évtizedek, társadalmi állapotok és változások visszképévé, sorjázó nemzedékek közérzetének hű lenyomatává tágul. (…)
Mi dolgunk van a világon? Hogy tudjuk vonszolni gyötrő terhét a szépnek? Ráakadunk-e a boldogító kerek egészre, megtaláljuk-e azt a harmóniát, amelyre vágyakozunk? Írók, költők irodalmárlétről, szeretetről, szépségről, misszióról.
Kijelölt út nem volt, de mintha mindenki egy irányba tartott volna… Nem tudtam ellenállni. Sodródtam velük… Enyhén lejtett a nyílegyenes út. Talpunk alatt egyre apróbb kövek csikorogtak, két oldalt nőttek a falak, és a falak közötti tér egyre szűkebb, egyre keskenyebb lett, mintha befelé haladtunk volna a hegy gyomrába… Kintről már semmi nesz nem hallatszott, csak a talpak csikorogtak a kőzúzalékon… (…)
Visszatérő álmomból 1995 októberében egy kisbusz sofőrje ébresztett valahol a Himalájában, 4000 méterrel a tengerszint felett. Sötétedett már, és a gépjármű megsüllyedt egy vízátfolyásban. Reménytelen volt a továbbutazás. Hátunkra vettük csomagjainkat, aztán egy zseblámpa fényénél elindultunk a tibeti éjszakába. (…)
Más vagy, mint a többi:
lelked töretlen dióhéját
jöttem fölpattintani. (…)
ezen az éjszakán nyolcezer macska énekelt a magányról,
az egértelenről, a fádról
minden nélküled töltött éj után egy áriát (…)
Ákos: Akkor írd alá! Jó,…ez egy 12-lépéses program, és mi itt ragaszkodunk a három alapelvhez, azaz: őszinteség, nyitottság, hajlandóság. Minket nem érdekel, hogy mit csináltál a múltban, csak az, hogy mi hogy tudunk segíteni. De aki visszaesik, elmegy, aki megszegi a házszabályokat, az elmegy, és aki átbasz, az is elmegy! (…)
Nem tudom! – ezer éve
nyaggatnak már, s mindvégig egy szóban szenvedtem:
magyar.
Ezért ülök itt, és nézem az időt. (…)
Egy-egy műalkotás múzeumba kerülése jelentős pillanat: a műtárgy és a benne megfogalmazódó gondolatkör kap elfogadást, kiemelt értelmet és egyúttal deklarált elismerést. A művészeti gyűjtemény kialakulása, felépülése hosszú folyamat, melyet sokféle – nem csak anyagi természetű – tényező befolyásol. A történelmi események, divatos felfogások, a mindenkori társadalom aktuális szellemi állapota is alakítják, nem beszélve azokról a művészekről, akik egy-egy gyűjtemény vonzáskörében dolgoznak. A kaposvári múzeum képzőművészeti gyűjteménye is egy sokféleképpen rétegződő, gazdag együttes, amely reflektál a mű keletkezésének idejére ugyanúgy, mint a gyűjteménybe kerülés körülményeire. (…)
A fekete és fehér képviselte minimalizmus, letisztultság a belső dizájnban is visszaköszön. Bár természetesen az egyes füzetek tördelése eltérő, igazodva mindenekelőtt a szöveges és képi tartalomhoz, illetve ezek kívánatos arányaihoz, a borítót jellemző puritánság, levegős áttekinthetőség belül is rendre megjelenik, meghatározó szervezőelve a látványnak. (…)
Voltam biztonsági őr, villanyszerelő, kocsitakarító és kéményseprő, amíg aztán az egyre súlyosbodó függéseim végképp alkalmatlanná tettek mindenre. 2008-ban sikerült eljutnom egy 12 lépéses rehabilitációs terápiára, és azóta tiszta vagyok. (…)
Martyn Ferenc emlékkiállítás
Vaszary Képtár, Együd Árpád Kulturális Központ, Kaposvár
2016. január 21. – március 6.
© 2024 Képírás — Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Up ↑