A függönyt hol átlyukasztják, / hol csak félrelibbentik / a golyók. / Van egy szobánk, amibe / nem mehetünk be, / hiszen egy közeli hegyre néz, / onnan lőnek bennünket. (…)
Három éve azzal a szándékkal indítottuk el Balatonalmádiból a Vers a parton – később Vers a peronon – programot, hogy mintegy ellenpontozva az egyre embertelenebbé, rohanóbbá váló külvilágot, olyan gondolatokat, érzéseket közvetítsünk az emberek felé – szerelemről, életről, hazaszeretetről –, amelyek talán el tudják kísérni őket a nap folyamán. (…)
− Ezt a tetoválást, itt, a vállamon, ezt azért csináltattam, hogy sose feledjem – mormogja Lobonc. Gyűrött, koszos atlétáját igazgatja, nehogy bármit is takarjon a képből. Nem mintha bármit is takarna. − Hülye vagy te – legyint felé Pipa. − Csak rosszul fejezem ki magam – védekezik Lobonc. – Egyik percben sötétség, a másikban napfény… (…)
A kitűnő mű, a Csárdáskirálynő világsikert hozott számára, és meghozta a pénzügyi sikert is. A vagyoni helyzetében változás állt be, mivel 1912-ben Magyarország csatlakozott a szerzői jogokat védő berni egyezményhez, és ettől kezdve műveit már komoly összegekért játsszák a világon mindenhol. Gazdag lett, nem kellett a helyzetéért aggódnia. De a takarékoskodásról továbbra sem mondott le. (…)
Aki egy kicsit is fogékony az egyszerűsítésre, az örömmel fedezi fel ezt a látható világban rejtőző alapformát hol egyenlő szárúként, hol nyújtott oldalúként, hol szabálytalan oldalú síkdarabként úton-útfélen. Magam is meglepődtem kicsit – amikor a rajzaimon, nyomataimon felbukkantak –, hogy mennyire kedvemre valók a háromszögek… és ez nem ma kezdődött. (…)
Nagyszabású siratóvers a Balaton, a szabadvers apostolait, mestereit, példaképeit siratja benne Tolnai a jelenkor, 1967 nyara emblematikus magyar helyszínén, a magyar tenger partján, Kassákot és Füst Milánt, aztán Kodályt és Sinkó Ervint, és mindazokat, akiket az a kivételesen tragikusként megélt év elvitt. (…)
Besuhintotta a füredi mólótól egy kőhajításnyira, ott a platánsor melletti vízperem öles kövein imbolyogva, nyolcvanhét villanás a víztükrön és már vitte is az első magával a szálat. Rövid fárasztás. Könnyű hal. Penge ívelésű. (…)
Számos kiállítást, könyvet, tanulmányt szenteltek az elmúlt évtizedekben a Balaton festészeti és grafikai ábrázolásainak. Szobrászati alkotások viszont nem kerültek az ilyen tematikájú képzőművészeti kiállítások előterébe, noha az 1960-as évektől számos balatoni tájat ábrázoló szobor és dombormű készült. (…)
A 19. században lezajlott a Balaton írók, költők által történő felfedezése. A költemények egy része szépirodalmi köntösben rögzítette a vidék nevezetességeit, másik részük pedig megkezdte a balatoni mondák, legendák irodalmi alapjainak lerakását. (…)
Balaton tematikájú lapszámunk ezúttal az egész nyarat felöleli. A borítón Beretvás Csanád Vitorlák című szobra látható.
© 2024 Képírás — Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Up ↑