Szekció

Szemle

Kontra Ferenc: Az álom hídja

Hetekig tartott, mire Varezt rábeszéltem, hogy vigye el a fiát a gyermekkórházba. Nem is akartam elhinni, hogy ennyire csökönyös. Amennyire idegenkedett az orvosoktól, az már szinte elmaradottságra vallott. A Könyökölőben Zoki a saját szomszédasszonyát ajánlotta, aki javasasszony hírében állt. Lelki bajokkal oda fordultak a helybeliek, mintha nem is külvárosban laktak volna, hanem egy elszigetelt, babonás, kis faluban. Ők csak akkor siettek a sürgősségire, ha valaki láncfűrésszel levágta a hüvelykujját. (…)

Fábián Zoltán: A Magángyűjtemény című kiállítás ürügyén

Fontos megemlítenünk, hogy egyáltalán nem klasszikus, szó szerint értelmezett gyűjteményekről beszélünk, mivel az itt bemutatott munkák többsége tulajdonképpen „paraszolvencia”. Nem arról van szó tehát, hogy két tudatos gyűjtő, külsős szakértők bevonásával, hobbiból, vagy befektetési szándékkal kollekciót épít jól kijelölt témák, stílusok mentén. Ezért a tárlat némiképp heterogén. Dóra Attila és Sebők György kapta a műveket. (…)

Rőczei György: Ozirisz-orsók – Szlaukó László, Kanofer, Kawab és Nofernoferuaton Ta-serit

Szlaukó László munkái között különös helyet foglalnak el az Ozirisz-orsók. Évtizedek óta időnként épít-alkot egyet-egyet. A sorozat (mert hát annak látszik…) ritkán látható együtt kiállításokon. Néha csak egyet állít ki, máskor hatot, hármat – de ezeket is változó sorrendben. Meditációs tárgyunk, rituális objektünk műalkotássá nemesül. Lélekkel bíró személyes tárgy, háromdimenziós lélekkép – pontosabb a fényképnél, és fontosabb is. (…)

Garami Gréta: Művész–bohóc–artista – Király Gábor kiállításáról

Király Gábor kiállításának címe: Anomalia Humana, azaz emberi visszásságok, emberi ellentmondások. De talán a leghelyesebb fordítása vagy értelmezése az lehetne, hogy emberi gyarlóságaink. (…)

Szabó Elemér: Performanszok és utóéletük Kányási Holb Margit művészetében

A Ferenczy Noémi-díjas Kányási Holb Margit textilművész performanszait dokumentáló videófilmek és az azokat bemutató katalógus oldalai láthatók a debreceni Csokonai Vizuális Műhely kamaragalériájában. Az életműből kiemelt rituális performanszok felől is jól szemlélhető, hogy a művész folklórral is kreatív kapcsolatot tartó… Tovább →

Kovács Gergely: Csollák Mihály Angyaldúc című kiállításáról

Festményein a bohócok – pontosabban fogalmazva: a szárnyas bohócok – egy összetett tartalmat felvonultató, átfogó ikonográfiai rendszer sokszínű szereplőiként jelennek meg. Találkozunk itt fiatalabb és kevésbé fiatal, gyermekarcú és szakállas, vidámabb és szomorkásabb bohócokkal, sőt még pantomimfigurákkal is. (…)

Láng Eszter: Egy eltűnőben lévő kultúra őrzése

A tavaly elhunyt debreceni alkotó, Makoldi Sándor „a szerves magyar műveltség” egységét keresve arra tette fel életét, hogy megőrizze, és pedagógiai, kutatói munkásságával továbbadja a magyar népi kultúrát a következő generációnak. A Debreceni Művelődési Központ Újraírt népművészet címmel kiállítást rendezett emlékére, amelyre meghívta azokat a tanítványokat és követőket, akik szintén a népi kultúrában találták meg saját vizuális nyelvüket. (…)

Láng Eszter: Történetek a tájról – Ruzsa Dénes és Spitzer Fruzsina videója

Riportfilm Láng Eszter képzőművész (egyben a Képírás szerkesztője) miskolci kiállításáról.

Abafáy-Deák Csillag: Csillagközi migránsok

A csillagjelenségek és a művészek által hozzájuk kapcsolódó színek és formák látványosak, sőt kápráztatóak. Nincs állókép, mindegyikben ott a mozgás, a változás ígérete. (…) A Magyar Elektrográfiai Társaság Geminidák – Adventi csillaghullás című kiállításának megnyitója.

Láng Eszter: Rajzolmányok

A Vidéki Szelep második kiadása, azaz a sorozatnak szánt tárlatok második epizódja nyílt meg Miskolcon, a TPG Galériában. Láng Eszter megnyitója.

Pokorny Szilárd: Az ősi harmónia lenyomatai

Gondolatok Magyari Balázs szobrairól, amelyek a K.A.S. Galéria kiállításán voltak láthatóak.

Képírás-est a MET Galériában

A Képírás Művészeti Alapítvány, illetve a Képírás internetes folyóirat Képírás-estet rendez 2017. május 5-én 17 órától a MET Galériában. Ugyanitt május 3-a és 5-e között megtekinthető a Képírás Galéria bemutatkozó kiállítása.

Urai Dorottya: Vízben oldás – a Magyar Vízfestők Társaságának jubileumi kiállításáról

A választott Vízben oldás cím szépen utal a kiállításon egyeduralkodó akvarell műfajára, ezen felül pedig további gondolati tartalmak, asszociációk előhívására is alkalmas lehet. A szubjektív válogatással összeállított tárlaton a kurátor szándéka szerint három fogalom köré csoportosítva kerültek elrendezésre a művek: játékosság, elmúlás, tér. Ezek között természetesen nem húzódnak éles határvonalak, hanem számos kapcsolódási pont, átjárás fedezhető fel. (…)

Láng Eszter: 56-ról szabadon

Ha festőként színekkel akarnám érzékeltetni a szabadságot, akkor a szín világos lenne, például fehér, ahogy Picasso is fehér galambként fogalmazta meg a békét – és miért ne lehetne a béke és a szabadság „testvérfogalom”. Ebben a kontextusban a sötét szín jelenthetné a szabadság ellentétét, a rabságot, az elnyomást. Ám a dolog nem ilyen egyszerű. (…)

HAász Ágnes: A MET 56-os kiállításáról

A kiállítást az 56-os forradalom 60. évfordulójának tiszteletére immár második alkalommal rendezte meg a Magyar Elektrográfiai Társaság. A tárlaton a társaság tagjainak (43 fő) és három meghívott művészének digitális munkái láthatók. (…)

© 2018 Képírás — Powered by WordPress

Theme by Anders NorenUp ↑