Ugyanakkor, ugyanott – ez a címe a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria és a PesText Nemzetközi Irodalmi és Kulturális Fesztivál kortárs illusztrációs kiállításának, amely 2024. november 29-e és 2025. január 11-e között látható a debreceni Méliusz Juhász Péter Könyvtárban. A tárlat különleges válogatást nyújt a hazai és erdélyi magyar, a román és szlovák kortárs alkotók világából.
Az ingyenesen megtekinthető kiállítás három fő pilléren nyugszik. Egyrészt bőséges merítést ad a kortárs erdélyi magyar és román könyvkiadók (például a Bookart, a Gutenberg, a Lector, a Humanitas, az Arthur, a Cartier) esztétikailag és vizuálisan is izgalmas kiadványaiból. A másfélszáz „szép könyvet” a látogatók kézbe vehetik, lapozgathatják, sőt, elmélyülhetnek az egyéni hangú, szuggesztív alkotói világokat megjelenítő könyvtárgyakban. A betekintés a rácsodálkozás tapasztalatával is gazdagodhat: a könyvmustra arra is alkalmat kínál, hogy felmérjük, milyen illusztrációs – és egyáltalán könyves – tendenciák érvényesülnek a szomszédban. Honnan merítenek a románok, milyen technikai megoldásokat alkalmaznak, hagyománytisztelők-e, vagy inkább a formabontó, provokatívabb megoldások hívei.
A második pillért jelképező Koloratúra kiállítás az 1957 óta megjelenő Napsugár és az 1980 óta működő Szivárvány kolozsvári gyermekmagazinok elmúlt két évtizedének eredeti illusztrációiból létrehozott egyedi gyűjtemény. E havilapok érdemi módon gazdagítják a gyermekek képi ízlését, fejlesztik esztétikai érzéküket, bátran nyúlnak új technikákhoz, képesek a modern vizuális áramlatokat is magukévá tenni. Mindezen erényeik mellett a folyóiratok markáns műhely jelleggel is bírnak, valódi alkotóközösséget biztosítanak a különböző generációkhoz tartozó szerzők számára. Nem mellesleg, kiváló terjesztői hálózatot működtetnek, személyesen is felkeresik az iskolákat, rendhagyó lapszámbemutatókat szerveznek.
A Koloratúra 31 művész originális világából nyújt ízelítőt; többek között Darvay Tünde, Jánosi Andrea, Karda Zenkő, Keszeg Ágnes, Kürti Andrea, Orosz Annabella, Tomos Tünde, az élő klasszikus Unipán Helga, vagy a 2022-ben elhunyt, Munkácsy-díjas Soó-Zöld Margit munkáit vehetik szemügyre a látogatók. A kiállításon grafikától a pasztellen és monotípián át a tusrajzig, akvarellig, a papír- vagy textilalapú kollázsig és a digitális rajzig, festészetig sok mindenre bukkanhatunk. Erős, fekete vagy színes kontúrok, elfolyó színfoltok, hajló vagy szálkás vonalak, markáns vagy leheletfinom satírozás, álomszerű vagy épp a karikatúrák világához közelítő tálalás – mint ahogy a jazzben, úgy tűnik, itt is bármi megtörténhet, feltéve, hogy mögötte hiteles művészi képzelőerő áll. Érdemes idézni László Noémit, a lapcsalád főszerkesztőjét: „A sikeres illusztráció a bátrak műfaja, azoké, akik tudják, hogy a jó képnek a szövegtől el kell rugaszkodnia, és azoké, akik ugyanakkor ismerik a határt, amin túllépve a kép az ihlető szövegtől már elszakad.”
A Körtánc elnevezést viselő harmadik pillér egy uniós kulturális pályázat keretében három ország – Magyarország, Románia és Szlovákia – művészeit kérte fel szoros együttműködésre. A felkért szerzők történeteit a pályázatra beérkezett és legjobbnak ítélt illusztrátorok jelenítették meg vizuálisan úgy, hogy a magyar szerzők műveihez román és szlovák, a román szerzők műveihez magyar és szlovák, a szlovák szerzők műveihez magyar és román illusztrátorok készítettek rajzokat. A közös alkotómunka eredménye az az illusztrációs vándorkiállítás és háromnyelvű gyermekirodalmi antológia, amit szintén megtekinthetnek a Méliuszba látogató vendégek.
„Egy gyermek számára a könyv szépsége, izgalma, játékossága nem a szövegnél kezdődik, hanem a képeknél, az illusztrációknál. A gyermek először a könyv esztétikai kivitelezésével találkozik, először az illusztráció ad otthont a számára. A mi intézményünkben a gyermekolvasó szeretettel látott vendég. Csoportokat hívunk meg, rendhagyó tárlatvezetések formájában is igyekszünk megismertetni velük a kiállítást” – fogalmazott Kovács Béla Lóránt könyvtárigazgató. Puskás István, Debrecen kulturális alpolgármestere felidézte, hogy a cívisvárosban az illusztrációnak – mint képzőművészeti alkotásnak – izgalmas élete van, egy nagyon szép kontextusba érkezett meg az „Ugyanakkor, ugyanott” anyaga is, hiszen a város évek óta bemutatja a Billufeszt (Budapesti Illusztrációs Fesztivál) krémjét a Bényi Galériában.
A kiállítás kurátora, Szekeres Nikoletta irodalomtörténész és helyi szervezője, Korpa Tamás költő – egyben jelen összefoglaló szerzője – pódiumbeszélgetésén szóba került az „Ugyanakkor, ugyanott” eredettörténete, a három pillér összeszervezésének koncepciója, a kurátori szem analizáló és felfedező tekintete, valamint az a kérdés is, hogy mi történik a kiállítási anyaggal, a képek belső és külső összefüggéseivel, ha más térbe (jelesül a Méliusz Központi Könyvtár második emeleti kerengőjébe) kerülnek. Szekeres Nikoletta kiemelte, hogy számára a kiállítás azért is tanulságos és megrendítő, mert különös metszeteket hoz létre az alkotói generációk között. Ez az az aktív pillanat, amikor még a könyvtervezés egyik élő klasszikusa, a 86 esztendős Unipan Helga és a huszonéves Hatházi Rebeka, Kelemen Kinga, Starmüller Boróka munkái találkoznak. A más anyaghasználat, szemlélet és fantázia egy inspirációtörténeti portfólió képét is kirajzolja.