fenyvesi Tóth Árpád „képregényeiről” írni érdekfeszítő, de cseppet sem könnyű feladat, hiszen esetében egy történeti háttér nélküli, helyi kontextusba be nem illeszthető médiumról van szó. Legjobb, ha nyíltan kimondjuk: helyi kontextus nem is létezik, hacsak a kommersz képregény még meglehetősen gyerekcipőben botladozó lépéseit nem nevezzük annak. Mércéért és viszonyítási értékekért így hát – mint annyi más esetben – a „szomszédba” kell mennünk, a műfaj nemzetközi eredményeihez kell folyamodnunk.
Ha most történetesen a hetvenes évek elején járnánk, fenyvesi Tóth Árpád „képregényei” elé a kísérleti jelző illenék. Több évtized távlatából azonban nem beszélhetünk experimentumról, hiszen f. Tóth opusa egy már előrehaladottabb fejlődési fázisban állomásozó szintetikus művészeti irányzatnak képezi szerves részét.
A felszíni jellemrajz-megállapításon túlmenően és a konkrét alkotásokat egyenként is elemezve egy eléggé merész következtetés adódik, tudniillik fenyvesi Tóth „képregényei” – még ha szerzőjük ezen a néven definiálja is őket – túlfeszítik a műfaji kerethatárt, amin rendszerint a nagyközönség szórakozását kielégíteni hivatott párhuzamos megnyilvánulásokat értjük. Mert míg ugyanis az itt látható alkotások átveszik a klasszikus képregények szerkezeti sémáját – a négyzetekbe való építkezést és a négyzeteknek szabályos táblává való összeilleszkedését –, addig az is nyilvánvaló, hogy rendeltetésük, a szokásostól eltérően, nem a narratív, elbeszélő funkcióban merül ki.
f. Tóth – most már feltételesen – „képregényeknek” nevezett táblái nem történeteket mondanak el, s szemantikájuk sem egyértelmű, még ha itt-ott alkalmaznak is olyan szokványos nyelvelemeket, mint a szövegfelhők. A négyzetek közötti kapcsolat nem lineárisan okozati, hanem kontextuálisan asszociatív. Ez azt jelenti, hogy a sorrendileg első négyzet nem okvetlenül a másodikhoz kapcsolódik, hanem a négyzetek kereteit felszakítva bármelyik szemantikai egységhez csatlakoztatható. A rejtvényszerű utalásokban kiteljesedő négyzetek közötti kölcsönhatások ezáltal dimenzionált formát nyernek, megváltoztatva a műfaj klasszikus darabjaiban immanens erőviszonyok folyamatszerű áramlását. Tóth alkotásain mindegyik négyzet nyelvállománya egyidejűleg önmagában vett képi egységként is megállja a helyét, de kontextuális szerepe is kifejezett, hiszen interaktív viszonyt teremthet bármelyik tartalmi-formai egységgel. Ezen az alkotói elven az sem változtat, hogy a szerző sorszámokkal látja el a négyzeteket.
A táblaképek nyelvi állaga vegyesen szintetikus, hiszen ugyanolyan előszeretettel alkalmaz fotó- és rajzelemeket, mint írásos foszlányokat és absztrakt jeleket. Vizuálszemantikai nyersanyaga ebből kifolyólag nem annyira a képregény nyelvi megoldásaira, mint inkább a vizuális költészet, pontosabban a verbo-voko-vizuális törekvések nyelvi repertoárjára támaszkodik. Ide tartoznak azok a csupán jelzésekből építkező lapok is, amelyekben fenyvesi Tóth még nem folyamodik a képregény szerkezeti vázának hasznosításához, hanem inkább a Tamkó Sirató-i síkversek elvét követve hozza létre a verbo-vizuális jelentésegységek közös konstellációit.
A verbo-voko-vizuális műfaj nem művészeteket, hanem médiumokat szintetizál. Ennek a szintézisnek a jegyében fogantak f. Tóth Árpád alkotásai is, korrespondeálva a radikális nemzetközi törekvések vonatkozó példáival, mintegy úttörő s egyben didaktikai szerepet vállalva a helyi közeg friss szellemi áramlatainak mozgásaiban.